Noc Teatru to wydarzenie realizowane przez Ośrodek Kultury Górna od 2012 roku, zawsze z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w ramach akcji "Dotknij Teatru". Noc Teatru – nocne warsztaty teatralne to intensywny trening twórczy o nietypowej porze. Wydarzenie skierowane jest do wszystkich tych, dla których noc jest przestrzenią twórczego natchnienia i artystycznych poszukiwań. To za każdym razem warsztatowe spotkanie z artystami, którzy wykształcili swój własny język teatralnej wypowiedzi - i którzy są gotowi o nim opowiedzieć podczas tego nocnego spotkania we wspólnej warsztatowej przestrzeni. 

 

Noc Teatru 2020. Puste przestrzenie Tadeusza Kantora
prowadzenie: Bogdan Renczyński, Małgorzata Paluch-Cybulska

 

Noc Teatru. Puste Przestrzenie Tadeusza Kantora

Nocne warsztaty teatralne. Na wydarzenie obowiązują zapisy: promocja@gorna.pl

 

Tadeusz Kantor – „Dla sztuki polskiej jest on tym, kim dla sztuki niemieckiej jest Joseph Beuys, a dla amerykańskiej Andy Warhol. Twórca zupełnie osobnej wizji teatru, aktywny uczestnik neoawangardowych rewolucji, oryginalny teoretyk, innowator głęboko osadzony w tradycji, malarz antymalarski, happener-heretyk, ironiczny konceptualista – to tylko niektóre z jego licznych wizerunków” – pisał Jarosław Suchan we wstępie do katalogu wystawy „Tadeusz Kantor. Niemożliwe” w CSW Zamek Ujazdowski (2001).

 

Pozostało po nim puste miejsce, oddany zespół aktorów i współpracowników, teatralne legendy oraz spektakle utrwalone na taśmach filmowych. Tadeusz Kantor - reżyser, twórca happeningów, malarz, scenograf i teoretyk sztuki. Postać kontrowersyjna i pociągająca zarazem. Wokół Kantora i jego teatru Cricot 2 krąży legenda o twórcy bezkompromisowym, który wymagał od aktorów całkowitego poświęcenia. Związany z Krakowem tak mocno, że mówiąc „Kantor” - myślimy „Kraków”. Tym razem jednak postać Kantora zagości w Łodzi - za sprawą Bogdana Renczyńskiego, aktora Teatru Cricot 2, który poprowadzi nocne warsztaty teatralne na Górnej.

 

Ośrodek Kultury Górna organizuje Noc Teatru od 2012 roku, zawsze z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w ramach akcji „Dotknij Teatru”. Głównym bohaterem tegorocznej edycji warsztatu będzie wielki nieobecny polskiego teatru - Tadeusz Kantor.

 

Wiodącym zagadnieniem warsztatów będzie proces badawczy dotyczący przestrzeni dzieła Tadeusza Kantora. Tytułowe przestrzenie – rozumiane zarówno jako pamięć, jak i konkretne miejsca – animowały wyobraźnię artysty. Miejsca realne (bądź konstruowane na scenie) – pamięć dzieciństwa czy pamięć o wojnie, przestrzenie rekonstrukcji – wypowiadały się w dziele sztuki Kantora jako protest przeciwko przemijaniu i przemocy. Była w nie także wpisana bardzo silnie klęska, którą Kantor traktował jako element niezbędny do odrodzenia: dzieło sztuki musi stanąć w obliczu klęski i porażki, aby móc się ponownie odrodzić, otworzyć na rozwój. Interesować nas będą puste miejsca jako porażka w znaczeniu miejsca opuszczonego, zapominanego, niezapełnianego, które powoduje pustkę w nas samych. Doświadczenie pustego miejsca wytwarza potrzebę jego zapełnienia, zaspokojenia pustki czy braku. Taka potrzeba zapełniania pustki, czy próba rekonstrukcji pierwotnej zawartości, może być tutaj rozumiana jako reakcja na sam brak (rozumiany jako czynnik sprawczy). Taka konstrukcja może być więc dla artysty bardzo inspirująca. Wiąże się ona także z potrzebą wynagrodzenia własnym aktem twórczym – za los czy kondycję opuszczonego miejsca lub opuszczonego człowieka.

 

Metody pracy:

Warsztat aktora jako performera i reżysera przestrzeni w teatru.

Podczas warsztatu uczestnicy zmierzą się z takimi zagadnieniami jak:

- terytorium wolności / terytorium pustki

- ciało aktora / ciało dzieło sztuki

- ciało jest przestrzenią / przestrzeń jest cielesna

- lęk artysty

- kłamstwo w dziele sztuki

- limit przestrzeni traconej

- strach kreatywny

- śmierć jako dzieło sztuki

- brak kreuje dzieło

- nieobecność kreuje aktora

- aktor obcy we mnie / obcy kreuje przestrzeń

- sekret / tajemnica budują przestrzeń

- przestrzeń ambalażem obecności / nieobecności

- aura kreuje przestrzeń

- czym staje się miejsce, kiedy przestaje istnieć

 

W ten sposób uczestnicy doświadczą, na czym polegał proces twórczy w teatrze tworzonym przez Tadeusza Kantora. Warsztat wzbogacony będzie projekcjami fragmentów spektakli Teatru Cricot 2 z komentarzem Małgorzaty Paluch-Cybulskiej. Uczestnicy zaangażowani zostaną do wspólnej rozmowy - wymiany refleksji na temat poruszanych zagadnień w kontekście twórczości Tadeusza Kantora oraz w kontekście własnych odkryć twórczych.

 

Odbiorcy:

Noc Teatru to przestrzeń spotkania zarówno artystów doświadczonych i początkujących, amatorów i osób ciekawych teatru od niedawna. Warsztat t skierowany jest do osób dorosłych, dla których nocna pora to wyjątkowa przestrzeń poszukiwań, otwartości, stop-klatki w codziennym pędzie, by docenić obecność - drugiej osoby, sztuki.

 

Przedział wiekowy: 18-118 lat

*W warsztacie mogą wziąć udział tylko osoby pełnoletnie.

 

 

O prowadzących warsztat:

Bogdan Renczyński - pracował z Tadeuszem Kantorem w latach 1980-1990. Aktor Teatru Cricot 2 w latach 1982-1992, Teatru Compagne de Singulier w latach 1994-1996, Teatru MIST w latach 1996-1997. Występował w spektaklach Tadeusza Kantora „Umarła klasa”, „Wielopole Wielopole”, „Niech sczezną artyści”, „Nigdy tu już nie powrócę” i „Dziś są moje urodziny”. Od 1980 roku pracuje w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie. Kurator licznych wystaw w Polsce i za granicą.

Prowadził warsztaty teatralne:

  • 2015 Atelier théâtral. Methode Kantor?, Universite Toulouse – Jean Jaures

  • 2015 The Work of Tadeusz Kantor, The Watermill Center, New York

  • 2015 The Work of Tadeusz KantorYale Univeristy Theatre Studies, New York

  • 2014 Atelier w trakcie projektu „ROZDROŻE 2014. XXI Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji. Spektakle artystów z Francji i Polski”, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie

  • 2013 L’arte del vivere in viaggio di Tadeusz Kantor e Pina Bausch, Carovana SMI, Cagliari

  • 2013 Mamo… To ja, Łazarz, BAI Bizkaiko Antzerki Ikastegia, Bilbao

  • 2012 Spotkania z Teatrem Śmierci, Ośrodek Dokumentacji Sztuki T. Kantora Cricoteka

  • 2011 – Weston College, na zaproszenie Gerarda Stephensona (I’m Lady Makbet Jestem Lady Makbet).

  • 2010 – l’ARTA (Association de Recherche des Traditions de l’Acteur) w Cartoucherie, Paryż (Aussi pres des poubelles que de l’éternité / Blisko śmietnika i wieczności).

  • 2008 – Ferme de Trielle, Thiézac, Auvergne (Le Seuil Próg).

  • 2008 – École des Beaux-Arts KASK, Gent, Belgia (współudział w spektaklu dyplomowym Rene van Gijsegem La mer des arbres Drewniane morze)

  • 2006 – Théâtre des Asphodeles, Lyon, w ramach festiwalu Kantor en Rhône-Alpes (La Perte des feuilles Drzewa tracą liście)

  • 2006 – Wojewódzki Dom Kultury, Łańcut (Krzesło).

Reżyserował spektakl: Co zrobimy z wiolonczelą Matei Visnieca z Théâtrè des Collines w Etoile (Francja, 2007). Zrealizował autorskie spektakle:  Rebeko, matko moja w Théâtre du Radeau w Le Mans (Francja, 2010), Mama da, Teatr Maska w Rzeszowie, premiera X 2012.

 

Małgorzata Paluch-Cybulska – historyk sztuki, znawczyni twórczości Tadeusza Kantora, Kierownik Archiwum Tadeusza Kantora w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie, w którym konsekwentnie realizuje formułę zaprojektowanego przez artystę „Żywego Archiwum”. Kurator wystaw poświęconych Tadeuszowi Kantorowi, m.in. Wokół spektaklu „Nigdy tu już nie powrócę, 2004; Pejzaż w twórczości malarskiej i rysunkowej Tadeusza Kantora, 2005; Tadeusz Kantor. Projektant, 2006-2007; Cholernie spadam!, 2015-2016; Biel kolorem śniegu. Tadeusz Kantor i artyści z kręgu Cricot 2, 2017. Współkurator wystaw, m.in.: Wystawa stała Tadeusza Kantora (cztery odsłony), 2014-2020, wraz z N. Zarzecką, J. Raczkowskim i J. Michalik; Schlemmer / Kantor, wraz z prof. Małgorzatą Leyko; wspólnie z Bogdanem Renczyńskim: Tadeusz Kantor. Małe kolekcje. Rysunki dla A., 2015 i Tadeusz Kantor. Epoka chłopca. Rysunki dla A, 2015-2016; Les origines „Wielopole”, les origines, 2015: Paryż, Metz, Miluza, Avignon; cykl wystaw prezentujących zbiory Cricoteki, 2012-2015). Autor wielu tekstów i opracowań poświęconych twórczości Tadeusza Kantora i sztuce współczesnej. Autor scenariusza (wraz z Markiem Stremeckim) filmu Kantor: historia (2015, portal historyczny dzieje.pl); konsultant filmu Kantor in the Prado Museum, Tom Skipp, Estrella Sonora, Madrid 2015. Uczestnik konferencji naukowych i projektów badawczych. Współpracownik portalu dzieje.pl, gdzie publikuje teksty na temat sztuki. Wspólnie z Bogdanem Renczyńskim prowadzi warsztaty poświęcone twórczości Tadeusza Kantora.

 

_______________________________________________________________________________

 

ARCHIWUM

 

  • Noc Teatru 2019. Improwizuj w Łodzi

Prowadzenie: grupa KIPISZ

 

 

  • Noc Teatru 2018. Noc Dziecka. Dobranocka i Poranek Teatralny

Prowadzenie: Barbara Wójcik-Wiktorowicz

 

 

  • Noc Teatru 2017. W kierunku prawdy

Prowadzenie: Teatr Wiczy. Romuald Wicza-Pokojski

 

 

 

  • Noc Teatru 2016. Czechow, Wrocławski, Orłowski

Prowadzenie: Jacek Orłowski, Bronisław Wrocławski

 

 

 

  • Noc Teatru 2015. Nieme kino Teatru Nikoli

Prowadzenie: Teatr Nikoli. Mikołaj Wiepriew, Dominika Jucha

 

 

 

  • Noc Teatru 2014. NoBody. Warsztaty taneczno-teatralne

Prowadzenie: Teatr Maat Projekt. Tomasz Bazan

 

 

 

 

 

  • Noc Teatru 2013. Pantomima

Prowadzenie: Barbara Wójcik-Wiktorowicz

 

 

 

  • Noc Teatru 2012. Teatr ruchu

Prowadzenie: Barbara Wójcik-Wiktorowicz, Agata Dawidowicz